utorok 9. júna 2015

Smrť panien (Jeffrey Eugenides)

Originálny názov - The Virgin Suicides
Vydavateľstvo - Slovart
Rok vydania - 2013
Väzba - hardcover
Počet strán - 200

Anotácia
Debutový román nositeľa Pulitzerovej ceny Jeffreyho Eugenidesa, na motívy ktorého vznikol v roku 1999 rovnomenný kultový film, rozvíja príbeh rodiny Lisbonovcov z pokojného predmestia Detroitu.
Jeho kronikármi sú muži v strednom veku, čo sa prostredníctvom spomienok snažia odhaliť tajomstvo melanchólie tejto rodiny. Všetko sa začalo jedného leta, keď Lisbonove dcéry, krásne a excentrické, jedna za druhou spáchali samovraždu. Muži, v tom čase ešte len chlapci, fascinovaní dospievajúcimi dievčatami, pozorovali ich osudy z diaľky a s odstupom času skladajú mozaiku fatálneho úpadku Lisbonovcov. Eugenidesovo dielo Smrť panien súčasná americká literárna kritika radí medzi modernú klasiku, jeho lyrický a nadčasový príbeh transformuje a demytologizuje život americkej strednej triedy.

***

Netuším, kedy som o tejto knižke počula prvýkrát. Viem len, že ma okamžite zaujala a hneď som ju pridala do svojho nekonečného to-read listu. Masové samovraždy... nuž, to znelo veľmi lákavo. A mne sa konečne podarilo sa dostať ku knihe. 

Táto kniha je skôr psychologická, ale chýbalo mi, že sme sa nedostali do hláv sestier. Rozprávačmi tejto knihy boli chalani, ktorí sa do nich zamilovali, ale svojim spôsobom boli nezainteresovaní. Veľmi rada by som zistila, čo si sestry myslia, ako prežívajú tú bolesť a podobne. Pretože tých chalanov som vnímala len tak pomimo. Zaujímavé boli sestry. Takže by mi vôbec nevadilo sa o nich dozvedieť viac.
Vďaka faktu, že sa im autor venoval trochu inak, než by som chcela, ani jedna zo sestier si ma nejako výrazne nezískala. Mali svoju osobnosť, ale zároveň nemali. Nevedela som k nim preniknúť. A to nie je pre čitateľa dobré.
Snáď viete, čo tým myslím. 

Táto kniha je zvláštna. Akože, veľmi zvláštna. To zahŕňa všetko - autorov štýl písania, postavy, príbeh... Avšak bolo to napísané veľmi dobre. Svojim spôsobom to dáva zmysel, keď knihe naozaj venujete pozornosť. Nie je to kniha, ktorú môžete rýchlo preletieť očami a je. 
Je však fakt, že autor používal množstvo opisov a rozťahaných odchýliek od deja, ktoré sú proste zbytočné, a nudné. Menej je viac a preňho to rozhodne platí. Z nich sa viac-menej skladal celý stred, jadro knihy, ktoré bolo také nudnejšie. Zbytočná omáčka okolo toho. 
Chvalabohu za začiatok. A koniec. Tie boli proste perfektné a užívala som si ich. Časti, ktoré sa týkali tých vrážd boli jednoznačne najlepšie. Čitateľa udržiavali v napätí. A bolo to drsné. 
Táto kniha je docela komplikovaná. Miestami hororová. A ako som už spomínala, naozaj veľmi zvláštna. 
Napriek všetkému sa mi však páčila a rozhodne stála za prečítanie. Nie je to kniha, pri ktorej o pár hodín zabudnete, že ste ju vôbec čítali. Je to kniha, ktorá vo vás niečo zanechá. 
Rozhodne odporúčam.


Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Vy si ju môžete kúpiť TU.

2 komentáre:

  1. A videla si aj film? Režírovala ho Sofia Coppola, vyšiel už pomerne dávno, tak 15 rokov dozadu. Ale doteraz si naň pamätám. Knihu som ale zatiaľ nečítala, no odkedy ju HOST vydal, mám ju doma a čaká na to. To tie nekonečné to-read listy... :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Film som zatiaľ nevidela :D Ale 15 rokov dozadu mi nepríde veľmi nedávno :D Je to skoro celý môj život :D :D :D
      Dostaneš sa k nej, tak si ju potom uži. Snáď sa bude páčiť :)

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.